New York - onsdag

Publicerad 2014-10-30 17:22:42 i Allmänt,

Onsdag och sista dagen i USA. Vaknade vid 9-tiden, packade ihop det sista innan jag checkade ut. För $2/väska kunde man låsa in sin väska efter man hade checkat ut, något som jag var var glad att man kunde göra. Tänk att gå ocj kånka på en stor resväska på 18kg ocj en mindre på 10kg en hel dag - huvva fy blä. Efter utcheckningen så for kag till starbucks och köpte frukost som jag tog med mig till central park för att käka. En kycklingmacka och en stor iskaffe. Satt precis bredvid en liten grusplan där små ungar spelade fotboll (och inte amerikansk fotboll utan riktigt fotboll!). Påminde mig ganska mycket om när Emil spelade på knatte nivå och alla sprang efter bollen haha. Eftersom jag egentligen inte hade några planer för dagen förutom att vandra genom Central Park, så tog kag det lugnt och bara strosade runt, tittade på de vackra färgerna, människorna och försökte att slappna av. Låg och läste en stund i gräset, gick upp till American Museum of Natural History, men jag kände inte riktigt för att spendera en massa tid där så betalade inte inträde utan stannade i lobbyn. Gick sakta tillbaka och gick ner till en restaurang som jag sett dagen innan som låg halvvägs ner till Times' Square. Käkade en pizza där man helt själv bestämde vad man ville ha på. Klockan började närma sig 15-tiden och jag promenerade tillbaka till mitt hostel för att hämta väskorna. Nu gällde det bara att hitta en taxi. Jah trodde det skulle vara lätt, precis som på filmerna så lyfter de bara armen och en taxi stannar. Ha! Stod där säker 10 min och sökte efter en ledig taxi. Är man på de populära ställena så finns det säkert massor, men det tog tid innan jag lyckades haffa en bil. I rusningstrafik så körde taxichauffören så jäkla galet attjag  blev åksjuk. Hade en extra påse i väskan, diskret tog jag fram den, utifall att. Taxichauffören kunde inte stanna i samma fil längre än en minut, snabba byten mellan filer, gasa/panikbromsa/gasa/bromsa. Jag ville verkligen ta en taxi för jag ville vara säker på att jag kom till rätt ställe (och ville inte ha två väskor på tunnelbanan) men behöver jag inte åka taxi så hoppar jag gärna över det! Bilförare i New York är jävlat galna! Aldrig skulle jag sätta mig och köra en bil där (och jag gillar att  köra bil i vanliga fall). Väl framme fick jag efter mycket letande fråga personalen var Norwegian höll till och det var rakt framför näsa på mig. I huvudet så slog jag mig själv på pannan, öppna ögonen! Fick vänta ett litet tag på att få checka in väskan, var där i god tid (vid 18-tiden och planet skulle lyfta vid 23). Gick igenom säkerhetskontrollen (av någon anledning så tjuter det alltid när jag går igenom) och strosade sedan runt bland alla affärer. Jag hittade ett ställe som sålde mat till rimliga priser, så det blev en köttgryta med ris och grönsaker. Handlade lite snacka till planet och satte mig sedan ner och väntade. Planet som kom från Stockholm var försenat, så det innebar att vi var försenade. Vi skulle ha lyft 23.00, men var inte uppe i luften förrän strax före midnatt. Igår var min 90onde dag och jag var tvungen att lämna landet. Jag hade gruvat mig innan om vad som skulle hända om planer var försenat. Från det att kag köpte biljetter tills det att jag flög så hann de ändra avgångstiden från 21.30 --> 22.00 --> 23.00. Ändra en gång till och jag måste boka om tänkte jag. Men i slutändan så löste allt sig. Jag behövde inte åka med något ersättningsplan (har hört mardrömshistorier), planet lyfte den 29 oktober så jag kommer inte ha nå problem att fara tillbaka (stannar man för länge kan man få problem nästa gång man ska resa in i landet) och jag fick sitta bredvid en trevlig kvinna. Hon hette Christina och var 70 år. Tänk er lite  som en äldre hippie. Hon svor, hon drack säkert 3 vinglas, två spritflaskor och ett glas med whiskey innan vi fick mat (ca 45 min). Hon hade precis gått i pension och hon skulle nu göra en jorden-runt resa. Hennes flyg till Amsterdam var inställt, så hon flög via Stockholm till Amsterdam istället. Hon har en biljett bokad från Amsterdam i april, det var de enda spolade planerna. Hon ville spendera mycket tid i Asien sa hon. Hur jäkla kul som helst att prata med! Många historier, speciellt från Chile där hon är uppväxt. Hon flyttade till New York för 30 år sedan. Nog om henne, resan hem var lugn. Jag sov från och till genom hela resan, som tog 6h 45 min (landade en timme för sent pga att vi var sena från första början). De serverade räkor som mat, men efter att ha pratat med flygvärdinnan så fick jag vad barnen fick istället - köttbullar med makaroner :D så
Såg soluppgången över Atlanten, himlen var helt röd. Sen väcktes kag av ett meddelande att vi skulle sätta på oss säkerhetsbältena, vi landar om 15 min. Väl nere på marken gick det mycket fortare genom tullen än vad jag trodde det skulle göra. Hjälpte kvinnan bredvid mig hitta till hennes incheckning på terminal 5 (och hjälpa henne ta fram hennes biljett på internet, då hon hade tappat bort hennes biljett) innan vi sa hejdå. Min väska var den sista som kom ut (så klart! Först på planet, först av planet, sista väskan - karma!). Gick till terminal 4 och frågade SAS om kag kunde boka om min biljett till en tidigare flight, men alla plan var fulla. Så det var bara att sätta sig ner och vänta. Landade vid strax innan 12 och mitt flyg till Luleå går 21.10. Hittills har jag käkat på Max, köpte kaffe för att försöka hålla mig vaken, hjälpte inte för jag slumrade till på en bänk, har vandrat runt och nu fick jag precis veta vilken gate jag har så ska ta och bege mig dit.

Jag hade tänkt sammanfatta min resa, men för att vara ärlig så är jag för trött för att göra det nu. Kanske imorgon, eller till helgen :)

Mitt rum och utsikten - bodde på 10onde våningen.

Central Park (påminde ganska mycket om Hyde Park i London)

Bye bye New York (och USA)...