Port Washington - dag 4 (hemresa)

Publicerad 2017-07-20 19:06:00 i Allmänt,

Det var lite motvilligt jag klev upp 06.10 imorse. Min USA-resa är inne på sista dagen och dags för mig att åka hem...

Jag är egentligen inte ledsen över att åka hem. Jag har hunnit med så sjukt mycket under de 10 dagar jag varit där. 3 städer där jag sett så otroligt mycket nya saker. I New York fick jag äntligen fara ut till frihetsgudinnan, i Washington fick jag gå på massor av roliga museum och i Port Washington fick jag se en riktigt god vän gifta sig med sin stora kärlek. Lite sömn, 10 mil gått de första 6 dagarna, mött massor av nya roliga människor - ja, ytterligare en resa som jag kommer att komma ihåg resten av mitt liv.

Det var väldigt roligt att träffa Cheri igen efter 3 år. Samma gamma glada Cheri som har sån otrolig energi och glädje. Selfie-drottningen som är entusiastisk vad vi än gör. Även roligt att få träffa Chris familj igen (träffade några på möhippan vi hade i Göteborg i början av juni) och Sarahs föräldrar. Sedan är det någon jag inte får glömma och det är deras hund Cody. Sån jäkla söt hund som var försiktigt först, men sedan älskade att få uppmärksamhet.

Hemresan började med att vi fick skjuts till Miluwakee, där jag och Cheri tog en buss till Chicago O'Hare International Airport. Där sade vi hejdå med löftet om att det inte får gå 3 år till innan vi ses nästa gång. Efter jag stått i en lååååång kö till säkerhetskontrollen så gick jag och fixade mig lite mat (nudlar, vilken chock!). Jag fixade i ordning blogginlägg från de tidigare dagarna i Port Washington medan jag väntade på att på få gå ombord på flygplanet. Jag hade dock vara 30 min gratis internet, så inläggen kommer upp senare.

Förra gången jag flög från Chicago-flygplatsen hade vi en helvetesresa, så har faktiskt gruvat mig lite för den flygplatsen. Men allt flöt på och planet lyfte i tid. Nästan 2 h senare landade vi på JFK i New York där jag skulle byta plan till Stockholm. Jag landade på terminal 8, bara hoppa på ett tåg och åka till terminal 1 där Norwegian håller till. Jag var framme vid incheckningen vid 16-tiden, men i och med att jag var ute i god tid så fick jag vänta tills 18.00 innan jag kunde lämna av min incheckade väska. Planet skulle lyfta 21.55. Eller det var tanken iallafall...

Vid incheckningsdisken var första gången jag fick veta att vårt plan var försenat. Här började kaoset. Alla Norwegians plan på hela JFK var typ försenade. De började med att de sköt upp avgångstiden till 00.25. Okej, tänkte jag. 2 timmar var ändå inte så farligt. Sen försvann vårt plan från tavlan och ingen personal visste någonting. Jag pratade med ett par från Los Angeles som skulle till London, de hade åtminstone fått matkuponger på 12 dollar att handla för. Jag gick till enda disken som fanns med folk från Norwegian och ifrågasatte varför vi som skulle till Stockholm inte hade fått det. De som checkade in första halvtimmen "glömde" de att informera att vi har rätt till lite ersättning för mat, så tog oss 1,5 h att få fram det till mig och alla andra som inte hade fått det. Klockan började nu närma sig 23.00 och inget plan fanns vid gaten. Ingen hade fått någon uppdatering, varken på sms eller mejl. Ingen flight fanns heller på tavlan med avgångar. Ingen info, alla förvirrade, i princip en stängd flygplats förutom alla som skulle med Stockholm- och Londonplanen. Tillslut fick jag låna en telefon från en amerikan och kolla upp mer tider. Planet skulle landa 01.40, för att sedan rengöras och alla få gå ombord. Jag mötte några från Stockholm och Luleå, vi satte och spelade kort på golvet ett tag. Vid det här laget hade jag köpt mig en filt, så strax efter midnatt jag lade mig på golvet och sov en stund. Och jag var inte den enda som gjorde det. I alla hörn och mitt ute på golvet satt/låg folk och sov. Först skulle vi få boarda planet 02.00, klockslaget kom och gick. Nästa tid var 02.30 och denna gång gick det vägen. 02.56 stod klockan på när jag klev på planet som en av de sista.

Många sov redan innan vi lyfte, men eftersom jag sov en stund på golvet så höll jag mig vaken tills vi fått vår mat. Jag minns inte ens att de plockade bort skräpet från min bricka. Jag var bara glad att vi satt på planet och drog en lättnads suck när planet faktiskt lyfte från marken. Av de dryga 7 timmar vi var i luften sov jag ungefär 5 av dem.

Vi klev upp 06.10 imorse och efter att ha varit på resande fot så är huvudet lagom tungt. Jag sitter för tillfället utanför terminal 4 och väntar på bussen som ska ta mig till Kristinehamn. Istället för att vara hemma vid 17-tiden är jag framme 23.00 ikväll. Det kunde ha varit mycket värre - ännu längre förseningar, försvunnet bagage eller att denna försening hade skett mitt under min resa. Jag har haft flyt övriga resan med plan och alla resor, så något måste väl alltid gå fel. Mina fötter står åter igen på svensk mark och jag är snart hemma. Får bli ett inlägg imorgon också, för just nu är orken slut och jag vill sammanfatta min resa på ett bra sätt :)