New York - dag 1

Publicerad 2017-07-09 04:30:48 i Allmänt,

Jetlag kan spela en ett skratt! Även om jag somnade strax före midnatt så tyckte min hjärna att det var morgon kl 04.00. Jag tvingade mig själv att somna om, men 05.40 gav jag upp. Duschen var iskall, så om jag inte var vaken innan så var jag det då iallafall. 06.15 lämnade jag vandrarhemmet vid Central Park och gav mig på att försöka klura ut Manhattans tunnelbanesystem. Inte nog med att det är siffror och bokstäver hit och dit, men de bygger om också. Efter att inte riktigt ha hittat den linje jag skulle ta, tog jag ett break och köpte frukost på Starbucks. En varm macka och en varm kopp kaffe i värmen. Redan vid 06.30 på morgonen gick jag i linne och korta shorts. Det är varmt och fuktigt, så hade kanske varit smartare med något kallt!
 
 
Jag frågade baristan hur jag skulle ta mig på röda linjen nr 1 för att åka längst ner på Manhattan. Men lite vägledning blev det mycket bättre. Strax före 07.00 hoppade jag av tunnelbanan på South Ferry för att gå till mitt första stopp för dagen - frihetsgudinnan och Ellis Island. Det enda som jag inte hann med förra gången jag var här och som jag verkligen vill göra är frihetsgudinnan och ett museum, så det förbokade jag i maj för att vara säker på att få biljetter. Efter lite köande så träffade jag min grupp och guide för utflykten. Ben hette vår guide och han tog oss till både frihetsgudinnan och Ellis Island för att berätta om dess historia. Vi började med att åka färja ut till frihetsgudinnan. På än är det ett stort museum med historien om hur frihetsgudinnan byggdes (vilket den gjorde i Frankrike). Ska jag vara ärlig tror jag att jag föredrar att själv gå och läsa/titta på alla grejor för det gick väldigt fort fram och man hann inte roligt kolla noga och ta kort. Sedan klättrade vi upp en bit i statyn för att få en bättre utsikt. 360 grader över New York hamn, helt underbart!
 
Efter väldigt mycket kort från min sida klättrade vi ner, tog mer bilder och fick sedan vandra själv 15 min innan vi åkte till Ellis Island. Där tog man emot alla nya invandrare under slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Jag tror att han sa 13 miljoner människor har gått igenom allt pappersarbete där, och han förklarade hur läkarna hade ungefär 10 sekunder att göra en bedömning om personen i fråga var frisk eller sjuk. Men tydligen var sjukhuset där på ön bland de bästa som fanns, för alla möjliga sjukdomar från alla hörn av världen behandlades där. 
 
 
12.30 var den guidade turen klar. Jag är roligt glad att jag bokade den tidigaste turen som de hade, för när jag lämnade ön började de bli sjukt mycket folk. Jag sa hejdå till gruppen och tog färjan tillbaka till Manhattan. Övriga planer för dagen hade jag egentligen inte. Jag började traska runt lite och jobba mig upp längs Manhattan. Det är också skillat att lyckas gå i en cirkel när alla kvarter är fyrkantiga, men jag är första som erkänner att det hände idag. Jag gick förbi Wall Street, One World Trade Center, gick upp längst Broadway för att hitta mig något mat. Kan ha råkat bli IHOP (som jag har en förkärlek till!). Jag var dessutom så jäkla hungrig vid det laget att jag helt glömde ta bild på maten. Men gott var det!!
 
 
Jag traskade vidare, nästa stopp var Empire State Building. Därifrån börjat det hända grejor, mer kända stora affärer, mer lampor, mer folk. Jag har sedan tidigare spanat in ett par dröm-skor från Michael Kors, så jag gick in på det gigantiska Macy's som finns här och köpte dem. Satt som en smäck och blir förmodligen det enda jag köper på denna resa förutom mat. Sjukt nöjd iallafall! Macy's är bara ett stenkast från den mest kända platsen på hela Manhattan - Times Square. Förra gången jag var här var det slutet av oktober, denna gång var det definitivt mer folk. MYCKET mer folk. Vart men än gick knuffas och puffas det, men alla verkar vara så vana vid det. 
 
 
Jag passerade Times Square ganska fort, både på grund av folkmängden och att klockan började närma sig 18.00. Datorn strulade när jag skulle checka in, så var tvungen att vara tillbaka vid hotellet senast 19.00 för att betala för min vistelse. Fötterna strejkade när jag väl var tillbaka på vandrarhemmet, så lade mig och tog en 20 min powernap. Fötterna i högläge och blunda en stund gjorde det hela lite bättre och gav mig lite ny energi. Jag går runt med ungefär 5 h sömn, men vill verkligen göra det mesta av den korta tiden jag är här. På med skorna igen och jag begav mig ner till Times Square igen. 
 
Just nu sitter jag på den röda trappan mitt på Times Square och skriver. Hittills idag har det blivit 22 km och 33 500 steg och huvudet börjar kännas tungt. Klockan är strax efter 21.00 och det börjar vara dags för mig att gå mina 2 km tillbaka till vandrarhemmet och få några fler timmars sömn, 
 
Men en sak kan jag konstatera - denna stad är helt galen! Staden som aldrig sover. Allt folk, en massa olika klädstilar, så många olika språk. En kostymklädd Wall Street-man går precis bredvid en typisk turist med magväska, sandaler och en keps. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela