New York - dag 2

Publicerad 2017-07-10 13:01:25 i Allmänt,

Jag hade ställt väckaren på 07.00, men redan 06.00 var jag klarvaken. Redan söndag och dags för mig att packa ihop mina grejor för att resa vidare. Men inte förrän jag hade besökt American Museum of Natural History. Det var det andra stället som jag verkligen ville fara till förra gången, men inte hann med.

Kl 07.15 hade jag packat ihop alla mina grejor och checkat ut. Vandrarhemmet var snälla nog att låta mig ha min stora väska i ett förvarningsrum där, för mitt plan till Washington DC gick inte förrän 18.00 på kvällen. Planlöst gick jag runt lite för att se vad jag skulle hitta på till frukost. Bli nu inte rädda, men jag hamnade på Subway. Jag köpte mig en macka där och en Snapple på CVS bredvid och gick sedan till Central Park för att njut av utsikten tillsammans med en lite udda frukost.

 

Min guidade tur började inte förrän 10.30 och musumet var bara 15 kvarter norr om mitt boende, så jag hann vandra runt i Central Park i lite drygt 2 h. Central Park gick från att vara hurtiga morgonlöpare, till morgontrötta människor som rastade hunden sen till att vara levande. Söndag, stålande sol, vid 10.00 var det redan +27 grader och alla verkade vara på park-humör. Jag hann gå förbi ett litet slott på en kulle, en damm med levande sköldpaddor, en stor sjö och hamnade tillsist vid museumet.

 
Jag var fortfarande ute i god tid, så på baksidan av museumet var en söndagsmarknad med massor av frukt-, bröd- och mattält. Jag köpte mig en kaffe och en bit av den godaste brownie som jag någonsin ätit. Enda problemet är bara att jag fortfarande var mätt från frukosten, så fick kämpa för att orka äta upp den. 
 

Ungefär 10.15 satt jag utanför museumet och min guide för dagen kom fram till mig. Det visade sig att jag var den enda som hade bokat den tidigaste guidade turen, så jag fick en privat guidad tur :)

Min guide hette Richard och temat genom museumet var jordens utveckling från Big Bang, till hur jorden skapades med stenar, vatten och till sist levande varelser. Allt från encelliga organismer, till gigantiska dinosaurier och alla däggdjur. För dem som känner mig så förstår ni att jag var i himmelriket. Richard var riktigt engagerad och ville verkligen visa alla sevärdheter. Till skillnad från igår på frihetsgudinnan då jag önskade att jag egentligen fick vandra själv, så hade jag riktigt kul att småprata med guiden och höra allt möjligt om sånt som jag verkligen tycker är intressant. 

Den guidade turen tof ungefär 2 h, men jag var den enda guidade turen som Richard hade den dagen och han ville verkligen visa mer av det vi bara skummat igenom, så det hela slutade med att vi gick runt ytterligare 1 h och utforskade. Jag berättade om svensk historia, han berättade om sin historia från Hong Kong och New York. Snacka om en bra upplevelse!! 

 

När jag lämnade museumet, trampade jag snett i trappan och på något sätt sträckte jag mig i ljumsken…Min plan att gå ner till Times Square och utforska mer där fick jag där och med stryka direkt. Istället gick jag rak över gatan tillbaka till Central Park och lade mig på en stor gräsplätt där. Tänkte om jag ändå inte kan gå så bra så passar jag på att ta igen mig lite. Jag solade, lyssnade på en podd, kollade på alla människor som sprang runt och vilade lite. Som tur hade jag ställt ett alarm på 14.30 så jag inte skulle glömma bort tiden.

 
Jag gick tillbaka till vandrarhemmet för att hämta min väska, sedan hade jag tur att en taxi stod precis utanför dörren. Denna taxichaufför var bättre, men jag gillar inte att åka taxi själv i en stor stad utan att veta vart man ska...
 
Strax före 16.00 släppte chauffören av mig på terminal D där han sa att de flesta flyg gick ifrån (stod ingenstans på min biljett vilken terminal jag skulle till). Men tror ni inte att det egentligen var terminal A jag skulle till?! Bara att gå ut igen, hoppa på en buss som gick mellan terminalerna och åka 15 min till andra sidan av flygplatsen. Jag tackar mig själv för att jag var ute i god tid. Väl på rätt plats visade sig att även om jag betalat för en incheckad väska så kan de inte få fram någon sån information. I och med att jag inte har tillgång till internet kunde jag inte heller visa på att jag betalat för det, så det var bara le och va glad, fram med kortet och betala $25. Förr i tiden hade jag nog fått panik vid det här laget, men under hela denna resa har jag inte direkt känt mig stressad (förutom när vi kom och jag var tvungen att hinna in till vandrarhemmet för att checka in på kvällen). Jag har inte hela resan redan planerad in i sista sekund utan tar det lite som det kommer.
 
Incheckad och klar satte jag mig ner och läste en stund, hoppade på planet och började resan till Washington DC. Mitt över gången satt en riktigt trevlig kille som jobbade för Microsoft och som skulle till konferens i huvudstaden några dagar. Vi satt och pratade nästan hela resan (tog 45 min att flyga). Han skulle sedan ta en Uber in till centrum och frågade om jag skulle vilja åka med. HUR TÄNKER HON NU?!?! Är nog frågan ni ställer er. 1. Det var inte hans egen bil, utan en Uber och skulle till en förbestämd adress, 2. Det var företaget som skulle betala för resan så jag skulle få åka gratis, 3. Jag hade en bra magkänsla. Så jag tackade ja till erbjudandet. Han heter Ari och bodde med sin familj i New York. Han pratade om sina barn och alla sina resor och snart var vi framme vid hans hotell. Mitt vandrarhem här låg 10 kvarter bort, så jag tackade så hemskt mycket för att jag fick åka snålskjuts in till stan och gick i riktningen mot mitt boende. 
 
Jag bodde på samma vandrarhemskedja i Berlin när jag var där, Hostel International. Killen som checkade in mig var hur trevlig som helst, pratade om att hans bästa kompis precis kommit hem från Stockholm och älskade Sverige. Haha, jag som tycker vårt land är lite tråkigt :)
 
Vid det här laget var klockan 20.30, jag var genomsur i svett och hade inte ätit sen frukosten. Tog en snabb dusch, nya kläder och dags för lite mat i magen. Killen i lobbyn rekommenderade vapiano, samma kedja finns i Umeå med pasta, sallader och pizza. Sagt som gjort vandrade jag dit, men hjälp av en karta jag fick från boendet. I Umeå har de sjukt god pasta, samma sak var det här i Washington. Jag njöt av Chicken Alfredo, ett stort glas vatten och en tv som visade en baseball-match. 
 
Första känslan här i DC är så mycket bättre än New York. Inte lika mycket folk, inte lika höga byggnader så man känner sig instängd. Och det bästa som jag fick veta av en av de jag delar rum med (har ett 4-bäddarsrum) är att alla museum här är gratis. Jag tror nästan jag kommit till himmelriket och somnade med ett stort leende på läpparna. Det här kommer bli kul!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela