Washington DC - dag 2

Publicerad 2017-07-13 18:44:42 i Allmänt,

Började morgonen med att kliva upp 06.30, göra mig i ordning och var nere i frukostrummet kl 07.00. Muffins, en bagel med smör och sedan lite kaffe på det och jag var redo för att ta in massor av ny information. 
 
Dagens stora plan var att besöka så många museum som möjligt. Planen var stor, men +36 gradig värme satte lite stopp för dem. Började iallafall med att gå till kongressen, den stora byggnaden i vitt som alla känner till och som inte är Vita Huset. Sedan vandrade jag sakta men säkert ner längst The Mall till American Museum of Natural History för att vänta på min rumskompis Mary som jag skulle hänga med ett tag där. Problemet är bara massor av folk och inget fungerande internet, så vi hittade inte varandra. Till slut insåg jag att vi kommer nog inte ses (tråkigt) men det får ju inte stoppa mig.
 
Jag gick först runt där, sedan vidare till National Archives där deras Declaration of Independence finns. Ett papper, ca 30x40 cm stort med solblekt text som hela USAs grundstomme till frihet står skrivet. Tyvärr fick man inte fota där inne, men så bild år lånad från Google.
 
Magen kurrade, 2,5 h på museum kan göra det med en. Hittade en smörgåsbar i närheten och fick en mycket godare mackan än Subway för samma peng. Sedan gick jag vidare till American Museum of History - amerikansk historia. Problemet är att alla dessa museum är sååå stora att man kan spendera en hel dag på bara ett museum. Jag får helt enkelt välja ut vissa delar som är mest intressanta och ta resten någon annan gång. På Natural History valde jag ädelstenar, naturfoto, vulkaner och jordbävningar och lite utveckling av havs-varelser. På stora arkivet blev det frihetsdeklarationen och på amerikanska historien blev det USAs alla krig och presidenter. 
 
Gick sedan vidare till Washingtonmonumentet i den stekande solen. Hela resan här har jag fått halsa vatten, men ändå räcker det inte till. Tog lite bilder där, gick vidare till World War II Memorial och poolen med vatten därifrån till Lincoln-monumentet. Alla byggnader och monument i vitt i en rak linje som ger ett mäktigt intryck!
Satt i skuggan och läste en stund för att få ner kroppstemperaturen. Huvudet har hela dagen varit lite för lätt, huden och alla kläder genomdränkta i svett. Precis bredvid Lincolnmonumentet ligger även minnesplats för Koreakriget. 
 
Jag skulle fortsätta gå, klockan var bara 16.20 men kroppen sa ifrån. För mycket sol och värme, så jag hoppade på Big Bus Tour som hade ett stopp ute på udden där jag befann mig. Biljetten jag köpt var giltigt i 2 dagar, så varför inte?! Hade även gratis inträde till Madame Tussaudes. Varför inte stick in huvudet där också och ta en bild med presidenten? Eller iallafall hans vaxfigur. Svettig som man var så blev det kanske inte de bästa bilderna, men kul var det!
 
Abraham Lincoln
Jackie och John F Kennedy
Paret Obama
Min framtid? Och den är killen till höger är inte någon favorit, så han kan förvinna...
 
Strax efter 18.00 var jag åter på mitt rum på vandrarhemmet. Fötterna i högläge, en ny vattenflaska i handen och en säng som var inbjudande. Jag vilade ett tag innan Mary också kom tillbaka. Vi småpratade en stund innan jag frågade om hon inte skulle vilja följa med och ta en cider eller nåt. Sagt som gjort satte vi på skor på våra ömma fötter igen och gick ner till lobbyn. Där fick vi rekommendationer om en liten pub inte allt för långt bort, så dit gick vi. 
 
Killen i baren gav oss smakprover på vad de kunde erbjuda, jag tog en persikacider. De visade även 90-talsfilmer på TVn och "Bring It On" var på. Lite nostalgi över det hela. Och framför allt så mycket roligare än att ligga på rummet hela kvällen, vilket jag förmodligen annars skulle ha gjort. Två cider senare var klockan 23.30 och vi begav oss hem, lite runda under fötterna. 
 
Mary har gett mig massor av tips på stället man borde besöka. Vandringsled i Spanien, New Orleans här i staterna, platser på Irland där hon bor. Så mycket roligt att se, så lite tid...Men en sak i taget, nu ska jag njuta av ytterligare 1,5 dagar i DC innan det är dags för nästa ställe. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela