Washintgon DC - dag 3

Publicerad 2017-07-13 18:54:51 i Allmänt,

Vi fick en ny tjej till vårt rum igårkväll. Hittills har det varit unga tjejer som är lite vana vid att bo i delat rum på vandrarhem. Det där med att vara tyst och försiktig på morgonen tror jag inte riktigt var ett begrepp som hon har fattat. Så med det sagt blev det inte någon sovmorgon idag heller. 06.30 började hon stöka runt på rummet, jippi. Jag försökte somna om, kanske slumrade från och till lite fram tills klockan var 08.30.
 
Väderleken varnade mig för att idag skulle vara varmaste dagen hittills på denna resa. +35 grader och sol med moln. Moln var det nästan hela dagen, men det hjälpte inte mycket. Inte heller vinden som snarare gjorde att man blev ännu varmare. Jag har lovat mig själv att nästa gång blir det inte mitt i högsommaren!! 
 
I och med att jag och Mary gick om varandra igår, så bestämde vi oss för att tillsammans gå till Smithsonian Castle som dagens första stopp. Där kunde man läsa om hur grundaren av Smithsonian och dess historia. 
 
Vi gick sedan åt olika håll, jag tog en tripp till vänster om slottet och besökte Air and Space Museum. Tillsammans med Natural History Museum är de två de roligaste hittills jag varit på. Flygplanets historia, där första planet som bröderna Wright flög med, blandat med drönare, jetmotor osv. På andra våningen var det mer fokus på rymden, planeter och framför allt att utforska rymden. Bilar som varit på månen, motorer från en av rymdfarkosterna, kopior av olika teleskop som finns ute i rymden. Jag var som ett barn i ett stort lekhus med massor av nya saker man aldrig sett förut! Nästan 3 h spenderade jag där.
 
Nästa museum är granne med rymdfarkosterna och det var Museum of American Indian. Efter att ha varit och sett så mycket roligt var det en besvikelse. Visst fanns det snygga saker och bra info om indianerna i USA, men det är nog ett museum som skulle falla mamma i smaken, inte lika mycket för mig.
 
Sedan var det dags för dagens första paus. Strax efter 13.00 satte jag mig i skuggan och vilade ett tag, samtidigt som jag såg alls människor försöka kämpa sig fram i värmen. Det är en sak om det är +35 grader och det finns en pool/hav i närheten, men +35 grader i en storstad är inte att leka med! 
 
Vid det här laget har jag hunnit till alla ställen jag ville till under denna resa. Jag har sett det mesta, men inte hunnit gå in så mycket i detalj på något. När jag satt där och vilade så tänkte jag på vad det första som jag skulle vilja se mer av var för något. Det som poppade upp i huvudet på en gång var alla stenar/mineraler samt vulkanerna och jordbävningarna på Natural History Museum. Efter ett kort stopp på Starbucks för lite iskaffe så var det dit jag begav mig. 
 
För att ge er en liten uppfattning - den avdelningen som jag beskrev ovan är en av 9 delar på Natural History Museum. Det tog mig 2 h att gå igenom en enda avledning på museumet. Ta det gånger 10 museum. Förstår ni nu hur mycket tid jag skulle vilja ha här?? Och 10 museum räcker inte ens tror jag. Det är fortfarande de som jag inte besökt, men vill spara lite till nästa gång också. 
 
Men det var sjukt intressant att få grotta ner sig lite med hur jorden kom till, hur man utvinner mineraler och slipar diamanter för att få dem så klara i färg som möjligt.
 
Dags för dagens andra break. Satt ner en stund i skuggan och läste innan det var dags att shoppa lite souvenirer. Strax efter 17.00 var jag tillbaka på vandrarhemmet och sedan dess har jag inte gjort så jättemycket. Jag har läst min bok, hängt med Mary, köpte en subway-macka, packat ner alla mina grejor. 
 
Det känns som jag inte har haft en produktiv dag, inte riktigt utnyttjat tiden till det fullaste. Men samtidigt så är hjärnan så trött av värmen och fullproppad med ny information att jag tror jag behövde det. Imorgonkväll åker jag vidare till Sarah i Port Washington och då blir det nog full rulle fram tills jag far hem till Sverige. En lugn kväll passar ändå ganska bra in. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela